يک مطلب مفيد در مورد ثبت دامنه و انتخاب آن
نوشته شده توسط : مهندسین نواندیش

یکی از مراحل ابتدایی در راه اندازی و طراحی سایت انتخاب و ثبت دامنه مناسب برای آن سایت است. گروه مهندیس نواندیش گروه تخصصی طراحی سایت اصفهان در این مقاله به معرفی و بررسی دامنه و انواع آن می پردازد.

دامنه یا دامین بیانگر آدرس وب سایت است که از دو قسمت نام و پسوند تشکیل می شود. قسمت نام دامنه عبارتی است که سایت با آن نام شناخته خواهد شد و قسمت پسوند هم عبارتی است که نوع دامنه را مشخص می کند.

همانطور که برای تهیه یک محل سکونت یا تجارت اولین سوال آدرس منطقه مورد نظر است، برای وب سایت نیز این امر اولین مرحله برای شروع می باشد و همانطور که در دنیای واقعی نیز آدرس شما بیانگر بسیاری از نکات برای مخاطبین قبل از رویارویی با شما می باشد. دردنیای مجازی نیز این امر صادق است. آدرس شما مثلا در یک محل گران قیمت یا یک ساختمان معروف گویای سطح بالای فعالیت شماست.

نام دامنه

نام دامنه را می توان به عنوان مهمترین قسمت تشکیل دهنده آدرس یک سایت در نظر گرفت که در شناسایی و دسترسی به سایت نقش بسیار مهمی دارد. نام دامنه می تواند شامل 3 الی 64 حرف ، عدد یا خط تیره (بدون فاصله) باشد.در اینجا ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که هر سایت می تواند از طریق تعداد نامحدودی آدرس ثبت شده قابل دسترسی باشد.

اگر در ثبت دامنه عبارت خاصی به عنوان نام دامنه خود اصرار دارید که این عبارت قبلا ثبت شده باشد چاره ای  غیر از تغییر پسوند مورد نظر برای نام مورد نظر نخواهید داشت. همچنین چنانچه آدرس سایت شما حاوی علامت تجاری شما باشد، می توانید جهت اطمینان از دسترسی آسان تر و حفاظت از نام تجاری خود کلیه مشتقات و ترکیب های آن را بر روی پسوندهای مختلف ثبت نمایید.

بیشتر بدانید:  سئو چیست؟ سئو اصفهان

پسوند دامنه

دامنه هر سایتی علاوه بر داشتن یک نام باید یک پسوند را هم شامل شود که این پسوند انواع مختلفی دارند و به طور کلی به سه دسته عمومی ، خاص و ملی تقسیم می شوند.

پسوند های عمومی

منظور از پسوند های عمومی پسوند هایی همچون .com و یا .net و ... است که دارای مصارف عمومی هستند که برای ثبت این نوع از پسوند ها محدودیتی وجود ندارد ،هر یک از این پسوند ها معرف نوعی از فعالیت ها هستند به عنوان مثال پسوند .com معرف سایت های تجاری و مخفف عبارت Commercial می باشد و .net هم معرف سایت های شبکه است که کوتاه شده عبارت Network است. دامنه هایی که با پسوند عمومی مثل .net یا .com در سازمانی به نام Domain Name Register Center ثبت می شود. اگر شما بخواهید دامنه ای  را ثبت کنید مشخصات شما را می خواهند. خواستن مشخصات به این دلیل است که مشخصات شما در پایگاه Whois ثبت شود و از دزدیده شدن دامنه شما جلوگیری شود.

پسوند های اختصاصی

علاوه بر پسوند هایی که در بالا گفته شد انواع دیگری از پسوند ها با کاربری خاص هم موجود می باشند که استفاده از آن ها هم برای عموم آزاد است ولی صرفاً باید با همان حوزه کاربری مربوطه به کار گرفته شوند به عنوان مثالی برای این نوع پسوند ها می توان به پسوند .info و یا .biz اشاره کرد که به ترتیب برای استفاده در سایت های اطلاعاتی و بیزینسی کاربرد دارند که در هنگام ثبت دامنه یا در مدت استفاده ارائه مدارک و رعایت قوانینی خاص اجباری خواهد بود و در صورتی که در حوزه ی دیگری به کار گرفته شوند منجر به حذف دامنه و سلب حقوق مربوطه از مالک آن خواهد شد.

پسوند های ملی

به غیر از پسوند های عمومی و اختصاصی یک سری از پسوند ها هم وجود دارند که محلی هستند و مربوط به یک منطقه ی جغرافیایی خاصی می شوند کشورهای مختلف می توانند اقدام به درخواست پسوند با کد اختصاری کشور خود (دو حرفی) نمایند که اداره، تنظیم قوانین و نظارت بر این پسوندها در اختیار دولتها یا مراکز در نظر گرفته شده توسط مراجع رسمی هر کشور خواهد بود. کشورها می توانند هر رویکردی را در قبال این پسوند ها اتحاذ کنند به عنوان مثال ثبت این دامنه ها را برای سایر ملیت ها آزاد یا محدود نمایند مثل .ir که مربوط به منطقه ی ایران است و به سطوح دیگری برای کاربرد های اختصاصی تقسیم شده است مثل .co  و .edu و ...

انواع پسوند دامنه سایت

انتخاب پسوند برای یک آدرس اجباری است، پسوند را می توان از میان گزینه های موجود و با توجه به نوع یا محل فعالیت انتخاب نمود. پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی می باشند که توسط کمیته مخصوص تایید و تصویب پسوندها یعنی  ICANN  تایید شده باشند.


در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درمورد ثبت دامنه و طراحی سایت در اصفهان می توانید دیگر مطالب موجود در newthink24.com را مرور کنید ...

هم چنین بخوانید:

واقعیت افزوده اصفهان

طراحی اپلیکیشن اصفهان





:: برچسب‌ها: طراحی سایت اصفهان , طراحی سایت در اصفهان , طراحی اپلیکیشن اصفهان , سئو اصفهان , واقعیت افزوده اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مهر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: